8-daagse Fietstocht door Veelzijdig Nederland

0
Prijs
Prijs€1.199
Prijs
Prijs€1.199
3 augustus 2024
Beschikbaar: 1 zitplaatsen
* aub alle velden invullen

Boek nu

Bewaren

Adding item to wishlist requires an account

1658
Datum: 03-08-2024
Aantal Personen: 20

Nederland is als fietsland uniek en veelzijdig. Met de 8-daagse fietstocht “Veelzijdig Nederland” doorkruis je ons land van Sevenum in Limburg tot Katwijk aan Zee en van de Haarlemmerliede tot aan Gorinchem.
Je fietst twee dagen langs de noordgrens van het Romeinse Rijk, waarbij sporen van het Romeinse Rijk zichtbaar en tastbaar zijn. Wallen, wachttorens en vestigingen zoals castella (legerplaatsen waar tot ongeveer 1000 man gelegerd waren). We verkennen ook per fiets de omgeving rondom de Haarlemmermeer en de Hollandse Plassen, en passeren de Stelling van Amsterdam. Vervolgens volgen we de route van de Nieuwe Waterlinie naar het Nationaal Park de Biesbosch
Tijdens de tocht fiets je door het vlakke landschap, langs tal van forten, gemalen en plassen. Onderweg maken we stops om bezienswaardigheden te bekijken en musea te bezoeken.

De route leidt voornamelijk over kleine weggetjes, fijne fietspaden en langs het water of door het bos. Onderweg wordt koffie en lunch verzorgd, en in de middag is er volop gelegenheid om op unieke plaatsen een terrasje te pakken of gebruik te maken van de verzorgde theepauze.

De routes zijn geschikt voor toerfietsen, racefietsen en E-bikes. Je kunt dagelijks kiezen uit een route van ongeveer 80 km of een route van ongeveer 100 km. Vanuit de organisatie is er één persoon belast met het navigeren van de route.

Elke dag sluiten we af met een goed verzorgd 3-gangen diner

Dag tot Dag

Zaterdag 3 augustus 2024

Langs de Maas en de Maasterrassen
Route A 74 km / 250 hm, route B 101 km / 250 hm

Vanaf Sevenum fietsen we naar Lottum, waar we met de pont de Maas oversteken en op zoek gaan naar Kasteel Arcen. Kasteel Arcen en de daarmee onlosmakelijk verbonden Kasteeltuinen Arcen vormen een van de meest veelzijdige bloemen- en plantenparken van Europa. Ze zijn aangelegd in de prachtige Maasduinen van Noord-Limburg, met meer dan 15 unieke tuinen rondom een historische buitenplaats, inclusief een 17e-eeuws kasteel. Na een koffiepauze in het Nationaal Park De Maasduinen, vervolgen we onze route langs de Maas naar Afferden voor de lunch. In de middag fietsen we onder andere langs Nationaal Park Maasduinen richting Cuijk.
In het huidige Land van Cuijk hebben de Romeinen tweeduizend jaar geleden een belangrijke verbindingsweg, een heerbaan, aangelegd vanuit het zuiden naar Nijmegen. Dit was cruciaal voor de logistiek en handel van die tijd. Bij de oversteek van de Maas ontstond Ceuclum, het Romeinse Cuijk. Militairen uit het Romeinse leger, handelaren en ambachtslieden vestigden zich hier. De streek was destijds schaars bewoond, met nederzettingen bestaande uit een paar boerderijen.
Tijdens de verzorgde theepauze nabij de Martinuskerk heb je de mogelijkheid om door het Buitenmuseum van Cuijk te wandelen. Dit museum bestaat uit een aantal panelen rondom de Martinuskerk en vertelt je alles over Ceuclum, het Romeinse Cuijk. Op de eerste dag eindigen we in Ooij, gelegen nabij de Waal.

Zondag 4 augustus 2024

Langs de noordgrens van het Romeinse Rijk
Route A 81 km / 150 hm, route B 101 km / 180 hm

De komende twee dagen volgen we de noordgrens van het Romeinse Rijk, zoals die gedurende de eerste eeuwen van onze jaartelling heeft bestaan. We volgen de oude Limes deels nauwgezet en voor een ander deel in grote lijnen. Vanuit ons startpunt in Ooij fietsen we richting Bunnik. Vlak voor de Waalbrug maken we een cirkel langs het Fietsenmuseum Velorama, waarlangs hoge Romeinse muren langs de kade bewaard zijn gebleven.
Aan de noordzijde van de Waal fietsen we naar Dodewaard, waar we in de uiterwaarden de voormalige Kerncentrale Dodewaard kunnen zien. In de kerktoren, 3 kilometer stroomafwaarts aan dezelfde dijk, bevindt zich een Romeinse grafzerk met de inscriptie van Marcus Traianus Gumattius. Na de lunch in Lienden vervolgen we onze route naar Wijk bij Duurstede/Dorestad. Het legendarische Dorestad was van 700 tot 850 een van de belangrijkste handelssteden in Noord-Europa waar zilver- en gouden munten werden geslagen. Met het pontje ’t Wijkse veer steken we de Nederrijn over en passeren daarbij de grens van Gelderland en Utrecht. Nabij kasteel Duurstede is het tijd om een terrasje te zoeken. Op weg naar ons overnachtingshotel in Bunnik fietsen we door typische Kromme Rijndorpen zoals Cothen, Werkhoven en Odijk.

Maandag 5 augustus 2024 

Langs de noordgrens van het Romeinse Rijk
Route A 89 km / 160 hm, route B 107 km / 190 hm

Vanuit Bunnik vervolgen we onze route langs de noordgrens van het Romeinse Rijk, dwars door het voormalige Romeinse Castellum Traiectum, dat nu Utrecht is. Aan de muur van de St. Maartensdom is een bronzen plattegrond bevestigd met de contouren van de Romeinse vesting. In de straten rondom de Dom zijn de omtrekken van de Romeinse legerplaats weergegeven in bronzen lijnen, waar je bijvoorbeeld overheen fietst in de Servetstraat. Onze tocht gaat verder naar Castellum Hoge Woerd. In het archeologiemuseum is onder andere het 2000 jaar oude Romeinse schip met zijn complete inventaris te bewonderen, evenals de eigentijdse herbouw van het Romeinse fort dat hier tussen circa 40 en 400 na Chr. heeft gestaan. De muren van het fort, de wegen, het badhuis en de rivierloop bevinden zich precies op hun oorspronkelijke plek. Met een audiotour gaan we terug in de tijd.
Na de koffie vervolgen we onze route via Harmelen en Woerden naar Nieuwerbrug. Onderweg komen we betonnen Romeinse grenspalen tegen die door de provincie Utrecht zijn geplaatst. Bij de Limesbrug in Woerden kun je twee Romeinse schoenen op pilaren aan de westkant van de brug zien.
In Nieuwerbrug verbindt de enige overgebleven Nederlandse tolbrug beide oevers. Na het passeren van het grachtenfront Wierickerschans aan de Oude Rijn, op het smalste deel van de Hollandse Waterlinie, houden we halt voor de lunch in Bodegraven. Via Alphen aan den Rijn fietsen we naar Leiden, waar het Romeinse Castellum Matilo gelegen was en waar ruim 500 soldaten waren gelegerd. Het terrein van Matilo is een archeologisch monument waar niet gegraven mag worden. Het terrein is opgenomen in het stadspark dat de contouren heeft gekregen van het castellum, waardoor archeologische resten worden beschermd terwijl het fort zelf op een bijzondere manier weer terugkomt in het landschap.

Dinsdag 6 augustus 2024 

Langs de gemalen van de Ringvaart
Route A 89 km / 140 hm, route B 113 km / 170 hm

Vanuit Noordwijk fietsen we naar de Ringvaart en passeren na 5 kilometer gemaal De Leeghwater, het oudste van de drie gemalen die in 1852 het Haarlemmermeer droogpompten. Ten gevolge van enkele verbouwingen is er weinig overgebleven van de originele stijl, maar het gemaal is nog steeds operationeel. Na een koffiestop in Rijsenhout vervolgen we onze route langs de Ringvaart, langs plaatsen als Aalsmeer en Badhoevedorp, naar Lijnden. Hier treffen we het volgende gemaal: De Lynden, dat na de drooglegging nog lange tijd in gebruik bleef en in 2005 uiteindelijk buiten werking werd gesteld. Gelukkig is het oude gemaal De Lynden tegenwoordig een Rijksmonument en niet gesloopt.
De lunchstop is bij Stoomgemaal Halfweg, het oudste en grootste nog werkende schepradstoomgemaal ter wereld. Het stoomgemaal, samen met andere boezemgemalen, zorgde ervoor dat water uit de poldersloten en -vaarten naar de Ringvaart werd afgevoerd richting zee.
Onze theepauze combineren we met een bezoek aan het meest bekende gemaal van Haarlemmermeer, Gemaal De Cruquius. Van de drie gemalen is De Cruquius het meest in de originele staat gebleven. In het gemaal bevindt zich een museum dat het verhaal vertelt van onze strijd tegen het water met behulp van stoomtechniek. Hier kun je zelfs de grootste stoommachine ter wereld in werking zien.
De vierde etappe van de dag blijven we de Ringvaart volgen tot Lisserbroek, waarna we terugkeren naar ons overnachtingshotel.

Woensdag 7 augustus 2024 

Hollandse Plassen
Route A 81 km / 130 hm, route B 105 km / 160 hm

Vandaag fietsen we door het Groene Hart van Holland en passeren we tal van Hollandse plassen die bijna allemaal door menselijk ingrijpen zijn ontstaan, voornamelijk door turfwinning en molentechniek. We fietsen zuidelijk om de Kagerplassen en passeren de Hanepoel, de Kleipoel en het Braassemermeer op weg naar de Westeinderplassen voor de koffie.
Het netwerk van kleine rietsloten, vaarten, eilanden en polders maakt dit watersport- en natuurgebied uniek in zijn soort. Elk eiland heeft zijn eigen molen om het droog te malen, waardoor dit gebied de meeste molens van Nederland herbergt. Sommige dorpjes stammen zelfs nog uit de Romeinse tijd, herkenbaar aan de nog aanwezige forten.
Via het Zijdelmeer en de Amstel fietsen we noordelijk van de Vinkeveense Plassen naar Abcoude voor de lunch. Fort bij Abcoude is het oudste landfort van de Stelling van Amsterdam, een 135 km lange verdedigingslinie rond de hoofdstad, gebouwd tussen 1884 en 1887.
Bij Fort Nigtevecht, eveneens onderdeel van de Stelling van Amsterdam, steken we het Amsterdam-Rijnkanaal over. Het fort is tot 1982 gebruikt door de Rijksmunt voor de opslag van metaal voor de productie van muntgeld en heeft hiermee de bijnaam “Knakenfort” overgehouden. Langs de Vecht en het Vechtplassengebied stoppen we bij Fort Kijkuit, onderdeel van de Hollandse Waterlinie, voor de thee.
De laatste etappe van de dag voert ons door het plassengebied langs Fort Spion en Fort Nieuwersluis, beide onderdeel van de 68 verdedigingswerken van de hoofdverdedigingslinie van ons land, van de Zuiderzee tot de Biesbosch.

Donderdag 8 augustus 2024 

De Nieuwe Hollandse Waterlinie
Route A 81 km / 130 hm, route B 105 km / 160 hm

Vanuit Breukelen fietsen we langs de Vecht naar Fort Blauwkapel, een fort uit de vroege 19e eeuw dat onderdeel is van de Nieuwe Hollandse Waterlinie en omringd wordt door een slotgracht. De Waterlinieroute leidt vervolgens naar Fort Voordorp en Fort Rhijnauwen. Het grootste fort van de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Fort Rhijnauwen, ligt aan de Kromme Rijn. Niet ver daarvandaan bevindt zich het icoon van de Waterlinie, Fort bij Vechten, dat op het snijpunt van de Romeinse Limes en de Nieuwe Hollandse Waterlinie ligt. Na de koffie gaan we het museum bezoeken.
In de middag fietsen we langs Fort bij ’t Hemeltje en steken we het Amsterdam-Rijnkanaal over om via het Lekkanaal de rivier de Lek te bereiken. Over de Lekdijk passeren we het Werk aan de Waalse Wetering, Fort WKU, Fort Honswijk, en Fort Everdingen. De laatste twee forten zorgen voor de afsluiting van de toegang tot de Lek. Na de theepauze fietsen we langs de Wiel van Bassa en door het plaatsje Acquoy naar de rivier De Linge. Via Fort bij Asperen en Spijk gaan we naar ons overnachtingshotel in Gorinchem.

Vrijdag 9 augustus 2024 

Biesbos en Loonse- en Drunense Duinen
Route A 77 km / 100 hm, route B 100 km / 180 hm

We verlaten Gorinchem en gaan over de Merwedebrug naar de Biesbosch. In het grootste zoetwatergetijdengebied van Europa fiets je door een doolhof van rivieren, eilandjes met wilgen en kreken met glashelder water. Na het passeren van de ophaalbrug bij Werkendam zien we Fort Steurgat, dat in 1882 het sluitstuk vormde van de Nieuwe Hollandse Waterlinie.
Midden in de Biesbosch houden we halt voor de koffie en een bezoek aan Biesbosch Museumeiland, dat de historie, het heden en de toekomst van dit gebied toont, maar vooral ook laat zien hoe de mens het gebied heeft vormgegeven en er nog altijd zijn brood verdient. Na de aansluitende lunch fietsen we door dit unieke gebied met waterbuffels en watervogels naar het Motorveerpont Steurgat. Over een prachtig fietspad langs de Biesbos en het Steurgat fietsen we naar de Keizersveerbrug, steken de Bergsche Maas over en stoppen nabij ‘Oude Maasje’ voor de thee.
De laatste etappe van de dag gaat over het Halve Zolenpad door de Loonse- en Drunense Duinen naar Helvoirt. Het Halve Zolenpad is een fietspad van Raamsdonkveer naar Drunen en volgt de route van een voormalige spoorlijn voor de leer- en schoenenindustrie. Na de Tweede Wereldoorlog nam de leer- en schoennijverheid in het westen van Brabant sterk af, en daarmee ook het gebruik van de spoorlijn. De laatste trein reed er in 1972.

Zaterdag 10 augustus 2024 

Door het Brabantse land terug naar start
Route A 80 km / 170 hm, route B 101 km / 220 hm

Vanuit de Drunense Duinen fietsen we via Helvoirt naar De Kampina, een prachtig natuurgebied met bossen, vennen en heide. Via Lennisheuvel fietsen we naar de Sonse Heide voor de koffie. We vervolgen onze fietstocht door natuurgebied Nuenens Broek en gaan via Lierop naar de Zuid-Willemsvaart. Aan het 123 kilometer lange kanaal tussen ‘s-Hertogenbosch en Maastricht houden we halt voor de lunch. Het kanaal werd in 1826 in gebruik genomen en loopt voor ruim 40 kilometer door België.

De laatste etappe van onze fietstocht gaat over de Schatberg en de Gelderse Heide naar de startplaats Sevenum. Onder het genot van een kop thee of een glas bier sluiten we met een versnapering de fietsweek af.

Reissom €1.199 / Éénpersoonskamertoeslag €350

Praktische informatie

• Voor deze fietsreis dien je te beschikken over een goede conditie en dient de fiets tiptop in orde te zijn
• Bagage tot 20 kg
• Een centrifuge gaat mee voor het drogen van (fiets)kleding
• In de hotels zijn voorzieningen om de E-bikes op te laden
• Het dragen van een fietshelm en dichte schoenen is verplicht
• Voor je reis dien je in het bezit te zijn van een geldig paspoort of Europese identiteitskaart
• Reisverzekering is sterk aan te raden
• 14 dagen voor vertrek ontvang je alle benodigde reisinformatie
• Je fietst op eigen risico, de organisatie kan hiervoor niet aansprakelijk worden gehouden
• Minimaal aantal deelnemers voor deze reis is 10

Inclusief:

• 7 Overnachtingen inclusief toeristenbelasting in een ***/**** hotel
• Entrees musea (Audiotour Hoge Woerd, Haarlemmermeermuseum De Cruquius, Waterliniemuseum Fort bij Vechten, Biesbosch MuseumEiland)
• Ontbijt, lunch en diner (eerste maaltijd lunch zaterdag 4 augustus, laatste maaltijd  is de lunch op 10 augustus 2024)
• Verzorgde koffie- en theepauzes
• Begeleiding / navigeren tijdens de fietsdagen
• PAC vakanties wielrenners shirt, maten S, M, L, XL en XXL

Exclusief:

• Reis- en annuleringsverzekering
• Bijdrage STO-garantiefonds €16

Dit reisaanbod kun je onder de garantie van STO Garant laten vallen door bij de aanmelding het vakje STO-garantiefonds te activeren.
Je kunt de voorwaarden van deze garantieregeling vinden op de website van STO Garant (www.sto-garant.nl/downloads).

Boek nu

Deze website is gemaakt door Project Icarus!

Project Icarus is een uitdagende en leerzame plek voor jongvolwassenen met een beperking die zichzelf willen ontwikkelen op het gebied van computers en ICT.

Wil je ook je website laten maken door Project Icarus?

Klik hier

Meisje in een rolstoel